Hernández Morales, Olga CamilaVirgüez Corzo, Diego Stiven2022-04-212022-04-212021https://repositorio.ecci.edu.co/handle/001/2726La intención de esta investigación es analizar la relación entre el conflicto armado y el desempeño de los estudiantes en el examen de inglés ICFES Saber 11 en los últimos 10 años. Para el análisis se observa a la población educativa rural perteneciente a los departamentos de Antioquia y Chocó, considerando su fuerte historial de violencia a manos de los grupos armados al margen de la ley. Para llegar a los resultados se adaptó una metodología mixta correlacional que permitió utilizar un análisis cuantitativo y cualitativo que, a través de una revisión de los resultados de las bases de datos del ICFES y una entrevista de tipo abierta, reveló diferentes brechas educativas en estos departamentos.The intention of this research is to analyze the relationship among the armed conflict and students' performance in the ICFES Saber 11 English exam over the last 10 years. For the analysis, it is observed the rural educational population belonging to the departments of Antioquia and Chocó, considering their strong history of violence at the hands of the armed groups outside the law. To get to the results, a correlational mixed methodology was adapted that allowed the use of a quantitative and qualitative analysis which, through a review of the results of the ICFES databases and an open-type interview, revealed different educational gaps in these departments.Abstract 7 Introduction 8 Background research 10 Research statement 17 Research Aim 20 Research Objectives 20 Rationale 21 Theoretical Framework 24 Armed conflict 24 Armed conflict in Colombia 28 Armed conflict in Antioquia and Chocó 32 Bilingualism 37 Standardized Testing 39 ICFES Saber 11 English Test 41 Methodology 46 Instruments 49 Population and sampling 51 Ethical Considerations 53 Data analysis and discussion 54 Conclusions 85 Further research 87 References 88100 p.application/pdfengDerechos Reservados - Universidad ECCI, 2021Armed conflict and its impact on bilingualism: a reflection for the departments of Antioquia and ChocóTrabajo de grado - Pregradoinfo:eu-repo/semantics/openAccessConflicto ArmadoRuralidadBilinguísmoConectividadArmed conflictRuralityBilingualismConnectivityhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2