Publicación: Dropping out aspects of indigenous university students in Colombia
dc.contributor.advisor | Guzmán Arias, Ana María | |
dc.contributor.author | Peña Hernández, María Fernanda | |
dc.contributor.author | Valbuena Mesa, Angela Patricia | |
dc.date.accessioned | 2021-09-10T20:26:04Z | |
dc.date.available | 2021-09-10T20:26:04Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.description.abstract | Despite Colombian law and human rights state basic rights must be guaranteed to all citizens (no matter their racial condition is), it is shown that population like indigenous minorities still have difficulties to access higher education and in the same way, the ones that reach university, also face circumstances which force them to drop out. On the other hand, it is important not to ignore the fact that Colombian government’s institutions in charge of watch over citizens’ education and guarantee indigenous populations’ rights are partially involved in this process. Real testimonies of these people reveal that even when university quotas are recently given to these communities, students’ guidance is missing so they can achieve not only get to university but, finish studies successfully. This paper intends to analyze the current situation of indigenous people accessing higher education and at the same time, to evaluate the Colombian government’s role when the must offer education guarantees and development to indigenous minorities without affect their culture identity. | eng |
dc.description.degreelevel | Pregrado | spa |
dc.description.degreename | Profesional en Lenguas Modernas | spa |
dc.description.program | Lenguas Modernas | spa |
dc.description.tableofcontents | INTRODUCTION STATEMENT OF THE PROBLEM LITERATURE REVIEW Preview of indigenous higher education in Latin America Outlook of graduated and dropped indigenous students in Colombia Basic school quality Culture-shock influence Economic support How students deal with interculturality issues Agreements about indigenous higher education What is Colombian government doing? CONCLUSIONS REFERENCES APPENDICES | eng |
dc.format.extent | 21 p. | spa |
dc.format.mimetype | application/pdf | spa |
dc.identifier.uri | https://repositorio.ecci.edu.co/handle/001/1484 | |
dc.language.iso | eng | spa |
dc.publisher | Universidad ECCI | spa |
dc.publisher.faculty | Facultad de Ciencias Jurídicas, Sociales y Humanas | spa |
dc.publisher.place | Colombia | spa |
dc.relation.references | Benavides, E. (n.d.). La universidad pública y la diversidad étnica y cultural a la luz de la Constitución Política de Colombia de 1.991. Retrieved December 9, 2015 from https://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/red/article/viewFile/18415/15835 | spa |
dc.relation.references | Bolaños, G., Tattay, L. y Pancho, A. (2009). Universidad Autónoma, Indígena e Intercultural (UAIIN): Un proceso para fortalecer la educación propia y comunitaria en el marco de la interculturalidad (Colombia). Instituciones Interculturales de Educación Superior en América Latina. Procesos de construcción, logros, innovaciones y desafíos. (pp 155-190). Caracas: UNESCO-IESALC. | spa |
dc.relation.references | Caicedo, J. & Castillo, E. (2008). Indígenas y afro descendientes en la universidad colombiana: Nuevos sujetos, viejas estructuras. Cuadernos Interculturales, 6 (10), 62-90. | spa |
dc.relation.references | Cortés, P. (2007). Indígenas universitarios en la Universidad. Revista Etnias y Políticas Observatorio Indígena de Políticas Públicas de Desarrollo y Derechos Étnicos, 4, 116- 121. Retrieved January 12, 2016, from http://www.observatorioetnicocecoin. org.co /descarga/4ep10.pdf | spa |
dc.relation.references | Decreto No. 804 de 1995. Retrieved December 14, 2015 from http://www.mineducacion. gov.co/1621/articles-103494_archivo_pdf.pdf | spa |
dc.relation.references | Decreto No. 1953 del 07 de octubre de 2.014. Retrieved January 13, 2016 from http:// wp.presidencia.gov.co/sitios/normativa/decretos/2014/Decretos2014/DECRETO% 201953%20DEL%2007%20DE%20OCTUBRE%20DE%202014.pdf | spa |
dc.relation.references | Didou, S., (2013). Cooperación internacional y educación superior indígena en América Latina: Constitución de un campo de acción. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 4, 83-99. Retrieved January 12, 2016 from https://ries.universia.net/rt/printerFriendly/ | spa |
dc.relation.references | ICETEX (2013). Plan de Salvaguardas indígenas. Retrieved January 12, 2016 from http://www.icetex.gov.co/dnnpro5/LinkClick.aspx?fileticket=WdVR4UkB_AY%3D &tabid=1421&portalid=0&mid=3328&language=en-US&forcedownload=true | spa |
dc.relation.references | IESALC-UNESCO (2004). Diagnóstico sobre Educación Superior Indígena en Colombia. Retrieved December 14, 2015, from http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001399/ 139947s.pdf | spa |
dc.relation.references | Mato, D. (2007). Interculturalidad y educación superior: diversidad de contextos, actores, visiones y propuestas. Nómadas, 27. 62-73. | spa |
dc.relation.references | Mato, D. (2012). Educación Superior y Pueblos Indígenas y Afrodescendientes en América Latina. Normas, Políticas y Prácticas. IESALC. 29 | spa |
dc.relation.references | MinEducación. (2013). Acuerdo Nacional para disminuir la deserción en educación superior. Retrieved December 15, 2015, from http://www.mineducacion.gov.co/sistemas deinformacion/1735/articles-254702_archivo_pdf_politicas_estadisticas.pdf | spa |
dc.relation.references | Muyuy, G. (2014). Hacia la interculturalización de la educación superior. (1st ed.) Bogotá, Imprenta Nacional de Colombia. | spa |
dc.relation.references | Ortiz, J. (2012). Causas de la deserción de estudiantes indígenas que ingresaron por condición de excepción étnica a la Universidad del Valle en el periodo 2002-2007. Retrieved on December 13, 2015, from http://bibliotecadigital.univalle.edu.co/bitstream/10893 /7986/1/CB-0460985.pdf | spa |
dc.relation.references | Pedota, L., (2011). Indigenous intercultural universities in Latin America: Interpreting interculturalism in Mexico and Bolivia. Retrieved January 21, 2016, from http://ecommons.luc.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1515&context=luc_theses | spa |
dc.relation.references | Pinto, M., Durán, D., Pérez, R., Reverón, C., Rodríguez, A. (2007). Cuestión de Supervivencia (1a. ed). Bogotá, Universidad Nacional de Colombia. | spa |
dc.relation.references | Rappaport, J. (2005). Interculturalism and lo propio.Duke university press. Intercultural Utopies: Public intellectuals, cultural experimentation, and ethnic pluralism in Colombia (pp. 115-151). Durham and London, | spa |
dc.relation.references | Rojas, V. y Galvis, A. (2014). La Experiencia de los Estudiantes Indígenas sobre los Apoyos de las Universidades para su Integración Académica y Social. Retrieved January 12, 2016, from http://intellectum.unisabana.edu.co/bitstream/handle/ 10818/12461/Vanessa%20Rojas%20Mass%20%20%28tesis%29.pdf?sequence=3&isAllo wed=y | spa |
dc.relation.references | Sierra, Z. (2005). Reseñas de investigaciones. Estudiantes indígenas en la universidad: ¿Qué modelo educativo caracteriza su formación?. Revista Colombiana de Educación, 48, 176- 193 | spa |
dc.relation.references | Texas Guaranteed Student Loan Corporation. (2009). Retention and persistence in postsecondary education. Retrieved from https://www.tgslc.org/pdf/persistence.pdf | spa |
dc.relation.references | Universidad Autónoma Indígena Intercultural (UAII). (n.d.). Retrieved January 15, 2015 from http://www.cric-colombia.org/portal/universidad-autonoma-indigena-intercultural-uaii | spa |
dc.relation.references | Vergara, M., y Ríos, J. (2.010). Diversidad cultural: un reto para las instituciones educativas. (1st ed.). México, Universidad de Guadalajara. | spa |
dc.rights | Derechos Reservados - Universidad ECCI, 2016 | spa |
dc.rights.accessrights | info:eu-repo/semantics/openAccess | spa |
dc.rights.coar | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | spa |
dc.subject.proposal | Deserción universitaria | spa |
dc.subject.proposal | Educación superior | spa |
dc.subject.proposal | Resguardos indígenas | spa |
dc.subject.proposal | Dropout students | eng |
dc.subject.proposal | Higher education | eng |
dc.subject.proposal | Indigenous reservations | eng |
dc.title | Dropping out aspects of indigenous university students in Colombia | eng |
dc.type | Trabajo de grado - Pregrado | spa |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | spa |
dc.type.coarversion | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | spa |
dc.type.content | Text | spa |
dc.type.driver | info:eu-repo/semantics/bachelorThesis | spa |
dc.type.redcol | https://purl.org/redcol/resource_type/TP | spa |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/updatedVersion | spa |
dspace.entity.type | Publication |
Archivos
Bloque original
1 - 3 de 3
Cargando...
- Nombre:
- Informe de seminario.pdf
- Tamaño:
- 347.99 KB
- Formato:
- Adobe Portable Document Format
- Descripción:
Cargando...

- Nombre:
- Cesión de derechos.pdf
- Tamaño:
- 1.13 MB
- Formato:
- Adobe Portable Document Format
- Descripción:
Cargando...

- Nombre:
- Acta de grado.pdf
- Tamaño:
- 349.73 KB
- Formato:
- Adobe Portable Document Format
- Descripción:
Bloque de licencias
1 - 1 de 1
Cargando...

- Nombre:
- license.txt
- Tamaño:
- 14.45 KB
- Formato:
- Item-specific license agreed upon to submission
- Descripción: