Publicación:
Dropping out aspects of indigenous university students in Colombia

dc.contributor.advisorGuzmán Arias, Ana María
dc.contributor.authorPeña Hernández, María Fernanda
dc.contributor.authorValbuena Mesa, Angela Patricia
dc.date.accessioned2021-09-10T20:26:04Z
dc.date.available2021-09-10T20:26:04Z
dc.date.issued2016
dc.description.abstractDespite Colombian law and human rights state basic rights must be guaranteed to all citizens (no matter their racial condition is), it is shown that population like indigenous minorities still have difficulties to access higher education and in the same way, the ones that reach university, also face circumstances which force them to drop out. On the other hand, it is important not to ignore the fact that Colombian government’s institutions in charge of watch over citizens’ education and guarantee indigenous populations’ rights are partially involved in this process. Real testimonies of these people reveal that even when university quotas are recently given to these communities, students’ guidance is missing so they can achieve not only get to university but, finish studies successfully. This paper intends to analyze the current situation of indigenous people accessing higher education and at the same time, to evaluate the Colombian government’s role when the must offer education guarantees and development to indigenous minorities without affect their culture identity.eng
dc.description.degreelevelPregradospa
dc.description.degreenameProfesional en Lenguas Modernasspa
dc.description.programLenguas Modernasspa
dc.description.tableofcontentsINTRODUCTION STATEMENT OF THE PROBLEM LITERATURE REVIEW Preview of indigenous higher education in Latin America Outlook of graduated and dropped indigenous students in Colombia Basic school quality Culture-shock influence Economic support How students deal with interculturality issues Agreements about indigenous higher education What is Colombian government doing? CONCLUSIONS REFERENCES APPENDICESeng
dc.format.extent21 p.spa
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.identifier.urihttps://repositorio.ecci.edu.co/handle/001/1484
dc.language.isoengspa
dc.publisherUniversidad ECCIspa
dc.publisher.facultyFacultad de Ciencias Jurídicas, Sociales y Humanasspa
dc.publisher.placeColombiaspa
dc.relation.referencesBenavides, E. (n.d.). La universidad pública y la diversidad étnica y cultural a la luz de la Constitución Política de Colombia de 1.991. Retrieved December 9, 2015 from https://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/red/article/viewFile/18415/15835spa
dc.relation.referencesBolaños, G., Tattay, L. y Pancho, A. (2009). Universidad Autónoma, Indígena e Intercultural (UAIIN): Un proceso para fortalecer la educación propia y comunitaria en el marco de la interculturalidad (Colombia). Instituciones Interculturales de Educación Superior en América Latina. Procesos de construcción, logros, innovaciones y desafíos. (pp 155-190). Caracas: UNESCO-IESALC.spa
dc.relation.referencesCaicedo, J. & Castillo, E. (2008). Indígenas y afro descendientes en la universidad colombiana: Nuevos sujetos, viejas estructuras. Cuadernos Interculturales, 6 (10), 62-90.spa
dc.relation.referencesCortés, P. (2007). Indígenas universitarios en la Universidad. Revista Etnias y Políticas Observatorio Indígena de Políticas Públicas de Desarrollo y Derechos Étnicos, 4, 116- 121. Retrieved January 12, 2016, from http://www.observatorioetnicocecoin. org.co /descarga/4ep10.pdfspa
dc.relation.referencesDecreto No. 804 de 1995. Retrieved December 14, 2015 from http://www.mineducacion. gov.co/1621/articles-103494_archivo_pdf.pdfspa
dc.relation.referencesDecreto No. 1953 del 07 de octubre de 2.014. Retrieved January 13, 2016 from http:// wp.presidencia.gov.co/sitios/normativa/decretos/2014/Decretos2014/DECRETO% 201953%20DEL%2007%20DE%20OCTUBRE%20DE%202014.pdfspa
dc.relation.referencesDidou, S., (2013). Cooperación internacional y educación superior indígena en América Latina: Constitución de un campo de acción. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 4, 83-99. Retrieved January 12, 2016 from https://ries.universia.net/rt/printerFriendly/spa
dc.relation.referencesICETEX (2013). Plan de Salvaguardas indígenas. Retrieved January 12, 2016 from http://www.icetex.gov.co/dnnpro5/LinkClick.aspx?fileticket=WdVR4UkB_AY%3D &tabid=1421&portalid=0&mid=3328&language=en-US&forcedownload=truespa
dc.relation.referencesIESALC-UNESCO (2004). Diagnóstico sobre Educación Superior Indígena en Colombia. Retrieved December 14, 2015, from http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001399/ 139947s.pdfspa
dc.relation.referencesMato, D. (2007). Interculturalidad y educación superior: diversidad de contextos, actores, visiones y propuestas. Nómadas, 27. 62-73.spa
dc.relation.referencesMato, D. (2012). Educación Superior y Pueblos Indígenas y Afrodescendientes en América Latina. Normas, Políticas y Prácticas. IESALC. 29spa
dc.relation.referencesMinEducación. (2013). Acuerdo Nacional para disminuir la deserción en educación superior. Retrieved December 15, 2015, from http://www.mineducacion.gov.co/sistemas deinformacion/1735/articles-254702_archivo_pdf_politicas_estadisticas.pdfspa
dc.relation.referencesMuyuy, G. (2014). Hacia la interculturalización de la educación superior. (1st ed.) Bogotá, Imprenta Nacional de Colombia.spa
dc.relation.referencesOrtiz, J. (2012). Causas de la deserción de estudiantes indígenas que ingresaron por condición de excepción étnica a la Universidad del Valle en el periodo 2002-2007. Retrieved on December 13, 2015, from http://bibliotecadigital.univalle.edu.co/bitstream/10893 /7986/1/CB-0460985.pdfspa
dc.relation.referencesPedota, L., (2011). Indigenous intercultural universities in Latin America: Interpreting interculturalism in Mexico and Bolivia. Retrieved January 21, 2016, from http://ecommons.luc.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1515&context=luc_thesesspa
dc.relation.referencesPinto, M., Durán, D., Pérez, R., Reverón, C., Rodríguez, A. (2007). Cuestión de Supervivencia (1a. ed). Bogotá, Universidad Nacional de Colombia.spa
dc.relation.referencesRappaport, J. (2005). Interculturalism and lo propio.Duke university press. Intercultural Utopies: Public intellectuals, cultural experimentation, and ethnic pluralism in Colombia (pp. 115-151). Durham and London,spa
dc.relation.referencesRojas, V. y Galvis, A. (2014). La Experiencia de los Estudiantes Indígenas sobre los Apoyos de las Universidades para su Integración Académica y Social. Retrieved January 12, 2016, from http://intellectum.unisabana.edu.co/bitstream/handle/ 10818/12461/Vanessa%20Rojas%20Mass%20%20%28tesis%29.pdf?sequence=3&isAllo wed=yspa
dc.relation.referencesSierra, Z. (2005). Reseñas de investigaciones. Estudiantes indígenas en la universidad: ¿Qué modelo educativo caracteriza su formación?. Revista Colombiana de Educación, 48, 176- 193spa
dc.relation.referencesTexas Guaranteed Student Loan Corporation. (2009). Retention and persistence in postsecondary education. Retrieved from https://www.tgslc.org/pdf/persistence.pdfspa
dc.relation.referencesUniversidad Autónoma Indígena Intercultural (UAII). (n.d.). Retrieved January 15, 2015 from http://www.cric-colombia.org/portal/universidad-autonoma-indigena-intercultural-uaiispa
dc.relation.referencesVergara, M., y Ríos, J. (2.010). Diversidad cultural: un reto para las instituciones educativas. (1st ed.). México, Universidad de Guadalajara.spa
dc.rightsDerechos Reservados - Universidad ECCI, 2016spa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.rights.coarhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2spa
dc.subject.proposalDeserción universitariaspa
dc.subject.proposalEducación superiorspa
dc.subject.proposalResguardos indígenasspa
dc.subject.proposalDropout studentseng
dc.subject.proposalHigher educationeng
dc.subject.proposalIndigenous reservationseng
dc.titleDropping out aspects of indigenous university students in Colombiaeng
dc.typeTrabajo de grado - Pregradospa
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fspa
dc.type.coarversionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85spa
dc.type.contentTextspa
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisspa
dc.type.redcolhttps://purl.org/redcol/resource_type/TPspa
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/updatedVersionspa
dspace.entity.typePublication

Archivos

Bloque original

Mostrando 1 - 3 de 3
Cargando...
Miniatura
Nombre:
Informe de seminario.pdf
Tamaño:
347.99 KB
Formato:
Adobe Portable Document Format
Descripción:
Cargando...
Miniatura
Nombre:
Cesión de derechos.pdf
Tamaño:
1.13 MB
Formato:
Adobe Portable Document Format
Descripción:
Cargando...
Miniatura
Nombre:
Acta de grado.pdf
Tamaño:
349.73 KB
Formato:
Adobe Portable Document Format
Descripción:

Bloque de licencias

Mostrando 1 - 1 de 1
Cargando...
Miniatura
Nombre:
license.txt
Tamaño:
14.45 KB
Formato:
Item-specific license agreed upon to submission
Descripción:

Universidad ECCI | Vigilada Mineducación

Reconocimiento como Universidad: Resolución No. 13370 de 19 de Agosto de 2014.

© – Derechos Reservados Universidad ECCI – Fundada en 1977

Correo Electrónico Notificaciones judiciales

notificaciones.judiciales@ecci.edu.co

Correo Electrónico de Atención al ciudadano

info@ecci.edu.co