dc.contributor.advisor | Hernández Morales, Olga Camila | |
dc.contributor.author | Sánchez Martínez, Ana Valentina | |
dc.contributor.author | Rojas Suárez, Haner Alexandra | |
dc.contributor.author | Patarroyo Campos, Angie Carolina | |
dc.date.accessioned | 2021-07-02T21:02:26Z | |
dc.date.available | 2021-07-02T21:02:26Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://repositorio.ecci.edu.co/handle/001/1210 | |
dc.description.abstract | Abstract
This monograph analyzes the objective of training and professional profile of the
Modern Languages career of the ECCI University through a descriptive qualitative
research, which is developed using two instruments (Regnier's Abacus and the
interview) applied to last semester students, who, based on their experience, show the
influence of interdisciplinarity on the occupational profile. In addition, the implementation
of strategies is carried out with the interest of providing an improvement plan to the
aforementioned career.
Résumé
Cette monographie analyse l'objectif de formation et le profil professionnel de la carrière
des Langues Modernes à l'université ECCI à travers une recherche qualitative
descriptive, qui est développée à l'aide de deux instruments (Abaque de Régnier et
l'interview) appliqués à aux étudiants du dernier semestre, qui sur la base de leur
expérience permettent l'influence de l'interdisciplinarité sur le profil professionnel est
évident. De plus, en œuvre des stratégies est effectué avec l'intérêt de fournir un plan
d'amélioration de la carrière susmentionné. | |
dc.description.tableofcontents | Content
Abstract 2
Introduction 5
Chapter 1. Statement of the Problem 7
Main objective 9
Justification 10
Chapter 2. Background Context 11
Curriculum Management 11
Interdisciplinarity 14
Languages in Business 16
Chapter 3 Theoretical Background 18
Interdisciplinarity 18
Professional Profile 19
Occupational Profile 20
Training objective 21
Curricular design 22
Chapter 4 Methodology 24
Data Collection Instruments 25
Regnier Abacus 25
Interview 27
Sampling 29
Chapter 5 Analysis of Data 32
Professional Pensum Matrix in Modern Languages ECCI University 32
Regnier's Abacus Analysis 33
Analysis of the interview 37
Analysis of data in relation with key concepts 39
Conclusions 41
References 44
Annexes 47
Informed Consent for the Regnier’s abacus development 47
Regnier's abacus method protocol first focal group 48
Protocol for the interview’s development 49
Informed Consent Interview 49
Pensum matrix 50
Interview transcript 50
Tables
Table 1 Chromatic scale for Regnier’s Abacus 26
Table 2 Sample selection criteria 29
Table 3 Professional pensum matrix 32
Figures
Figure 1 Improvement plan 43 | |
dc.format.extent | 58 p. | spa |
dc.format.mimetype | application/pdf | spa |
dc.language.iso | eng | spa |
dc.rights | Derechos Reservados - Universidad ECCI | |
dc.title | Analysis of the training objective corresponding to the Modern Languages academic program at ECCI University based on students of last semester perception | |
dc.type | Trabajo de grado - Pregrado | spa |
dc.relation.references | Abreu, J. (2012).Hipótesis, Método & Diseño de Investigación. International Journal of Good Conscience. http://www.spentamexico.org/v7-n2/7(2)187-197.pdf | spa |
dc.relation.references | Arcos, E., Méndez, R., Bejarano, M. (2016).La definición de perfiles profesionales universitarios: el caso del licenciado en Educación Inicial. file:///C:/Users/USER/Downloads/Dialnet- LaDefinicionDePerfilesProfesionalesUniversitarios-5784965%20(1).pdf | spa |
dc.relation.references | Arroyo Valenciano, J. A. (2009). GESTIÓN DIRECTIVA DEL CURRÍCULUM. Revista Electrónica "Actualidades Investigativas En Educación", (vol. 9, núm. 2,), 1–17. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44713058021 | spa |
dc.relation.references | Ballesteros, J. (2008). LA FORMACIÓN COMO PROCESO DE TRANSFERENCIA AL PUESTO DE TRABAJO DE LOS CONOCIMIENTOS APRENDIDOS: Un modelo explicativo aplicado al sector de la restauración (tesis de doctorado). Universidad de las palmas de gran canaria, Gran canaria, España. https://accedacris.ulpgc.es/bitstream/10553/2056/1/3229.pdf | spa |
dc.relation.references | Boada Martínez, Z. and Bonachea Montero, O., 2013. Los Objetivos Formativos Y La Metodología Para Su Formulación En La E.T.P. [online] Revistavarela.uclv.edu.cu. Available at: http://revistavarela.uclv.edu.cu/articulos/rv1307.pdf | spa |
dc.relation.references | Concepción, M., & Rodríguez, F. (2016). Gestión curricular universitaria en la adaptación al enfoque de competencias. Biblioteca Digital Repositorio académico, (vol. 32, núm. 11), 315-. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31048902020 | spa |
dc.relation.references | Evaluación de carreras universitarias. (2001). Revista De Ciencias Sociales (Cr), (vol. IV, núm. 94). Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=15309406 | spa |
dc.relation.references | Díaz, L. Torruco, U. Martines, M. E.A. (2013). La entrevista, recurso flexible y dinámico. Elsevier. (2-6), recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/iem/v2n7/v2n7a9.pdf | spa |
dc.relation.references | Galvez, J & Melano. (2015). ANÁLISIS DE ESCENARIOS DE FUTURO SOBRE LA PERMANENCIA DEL GRUPO EMPRESARIAL S&A SERVIASESORÍAS HACIA EL AÑO 2020, recuperado https://bibliotecadigital.univalle.edu.co/bitstream/handle/10893/10023/CB- 0542472.pdf;jsessionid=254A98339977860DB2729CB2EC22985A?sequence=1 | spa |
dc.relation.references | González, K., Mórtigo, A., & Berdugo, N. (2014). La configuración de perfiles profesionales en la educación superior y sus implicaciones en el currículo. Revista Científica General José María Córdova, (vol. 12, núm. 14), 165–182. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=476247222010 | spa |
dc.relation.references | Grigonienè, G., Peleckiene, A., Ramanauskas, I. (2019).Aspects of interdisciplinarity in the studies of languages for specific purposes at a higher education institution. Journal of International Scientific Publications, Vol 13, p 1-7. https://www.scientific-publications.net/get/1000038/1570484477626446.pdf | spa |
dc.relation.references | Gómez, J. A., Villasís-Keever, M. A., & Novales, M. G. (2016). El protocolo de investigación III: la población de estudio. Revista Alergia México, 63, 201-206. https://www.redalyc.org/pdf/4867/486755023011.pdf | spa |
dc.relation.references | Guido, E., & Guzmán, A. (2012). CRITERIOS PARA INTERNACIONALIZAR EL CURRÍCULUM UNIVERSITARIO. Revista Electrónica "Actualidades Investigativas En Educación", (vol. 12, núm. 1,), 1-. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44723363002 | spa |
dc.relation.references | Hawes, G., Corvalán, O. (2005). Construcción de un perfil profesional. Proyecto mecesup de la Universidad de Talca, biblioteca Marco virtual, 13-38 http://biblioteca.marco.edu.mx/files/Educacion%20Basada%20en%20Competenc ias/4-Curriculo/Construccion%20de%20un%20Perfil%20Profesional.pdf | spa |
dc.relation.references | Instituto tecnológico de Sonora. (SF). Métodos para determinar la alternativa de negocio. Ábaco de Regnier. http://biblioteca.itson.mx/oa/ciencias_administrativa/oa10/metodos_alternativa_n egocio/m10.htm | spa |
dc.relation.references | Liu, Y. (2016). Towards the curriculums articulation during the process of higher education globalization. Journal of International Scientific Publications, ISSN 1314-7277, Volume 14, 1-8. https://www.scientific-publications.net/get/1000021/1474555929750295.pdf | spa |
dc.relation.references | Martelo, R., Villabona, N., & Jiménez, I. (2017).Guía Metodológica para Definir el Perfil Profesional de Programas Académicos Mediante la Herramienta Ábaco de Regnier. La biblioteca electrónica científica en línea SciELO, vol.10, issue 1, p 15 http://xp7ee9yq3a.search.serialssolutions.com/?ctx_ver=Z39.882004&ctx_enc=in fo%3Aofi%2Fenc%3AUTF8&rfr_id=info%3Asid%2Fsummon.serialssolutions.com &rft_val_fmt=info%3Aofi%2Ffmt%3Akev%3Amtx%3Ajournal&rft.genre=article&rft .atitle=Gu%C3%ADa+Metodol%C3%B3gica+para+Definir+el+Perfil+Profesional +de+Programas+Acad%C3%A9micos+Mediante+la+Herramienta+%C3%81baco +de+R%C3%A9gnier&rft.jtitle=Formaci%C3%B3n+universitaria&rft.au=Martelo% 2C+Ra%C3%BAl+J&rft.au=Villabona%2C+Natividad&rft.au=Jim%C3%A9nezPitr e%2C+Iris&rft.date=2017&rft.issn=07185006&rft.eissn=07185006&rft.volume=10 &rft.issue=1&rft.spage=15&rft.epage=24&rft_id=info:doi/10.4067%2FS07185006 2017000100003&rft.externalDBID=n%2Fa&rft.externalDocID=10_4067_S0718_5 0062017000100003¶mdict=es-ES | spa |
dc.relation.references | Mouliaá, M (2020). Orientamartamouliaa.com. España: ANÁLISIS DEL PERFIL OCUPACIONAL. https://www.orientamartamouliaa.es/proceso-de- seleccion/analisis-perfil-ocupacional/ | spa |
dc.relation.references | Multidisciplinariedad, interdisciplinariedad y transdisciplinariedad en la formación para la investigación en ingeniería. (2017). Revista Lasallista De Investigación, (vol. 14, núm. 1), pp. 179-. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=69551301017 | spa |
dc.relation.references | Quecedo, R & Castaño. (2002). Introducción a la metodología de investigación cualitativa. Revista de psicodidáctica. ISSN: 1136-1034, recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/175/17501402.pdf | spa |
dc.relation.references | Rochel, J. (2013). El ábaco de Regnier. Prospectiva, recuperado de http://jrprospectiva.blogspot.com/2013/10/el-abaco-de-regnier.html | spa |
dc.relation.references | Sierra, R. (2010).El proceso de formación del profesional en la educación superior basado en competencias: el desafío de su calidad, en busca de una mayor integralidad de los egresados. Civilizar ciencias sociales y humanas, p. 117-134. https://www.redalyc.org/pdf/1002/100220339010.pdf | spa |
dc.relation.references | Universidad ECCI. (2015). Lenguas modernas. Recuperado de https://www.ecci.edu.co/es/Bogota/lenguas-modernas-274 | spa |
dc.rights.accessrights | info:eu-repo/semantics/openAccess | spa |
dc.subject.proposal | Interdisciplinarity | eng |
dc.subject.proposal | Interdisciplinariedad | |
dc.subject.proposal | Training objective | eng |
dc.subject.proposal | Objetivo de formación | |
dc.subject.proposal | Professional profile | eng |
dc.subject.proposal | Perfil ocupacional | |
dc.subject.proposal | Improvement plan | eng |
dc.subject.proposal | Plan de mejoramiento | |
dc.subject.proposal | Curriculum | eng |
dc.subject.proposal | Plan de estudios | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | spa |
dc.type.content | Text | spa |
dc.type.driver | info:eu-repo/semantics/bachelorThesis | spa |
dc.type.redcol | https://purl.org/redcol/resource_type/TP | spa |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/updatedVersion | spa |
dc.description.degreelevel | Pregrado | spa |
dc.description.degreename | Profesional en Lenguas Modernas | spa |
dc.publisher.faculty | Facultad de Ciencias Jurídicas, Sociales y Humanas | spa |
dc.publisher.program | Lenguas Modernas | spa |
dc.type.coarversion | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | spa |
dc.rights.coar | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | spa |