Publicación: Development of Intercultural Competences: Perceptions from the past and the future
dc.contributor.advisor | Rodríguez Vargas, Angélica | |
dc.contributor.author | Usa Pulga, Andrés Yair | |
dc.date.accessioned | 2021-04-30T14:48:36Z | |
dc.date.available | 2021-04-30T14:48:36Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.description.abstract | El objetivo de este proyecto consistía en establecer las percepciones tanto de estudiantes como de los docentes con respecto a las competencias interculturales que se pueden desarrollar por medio de una experiencia intercultural. Dentro de estas percepciones se consideraron puntos de vista desde el pasado, basado en las experiencias de los docentes; y puntos de vista a futuro, basado en las expectativas que tenían los estudiantes. De esta manera, se identifica cómo se implican estas competencias dentro de los aspectos personales y laborales de los participantes. Con respecto al tipo de estudio que se implementó, se desarrolla con una metodología cualitativa el cual se basa en un paradigma constructivista. El análisis de datos evidencia los datos recolectados por parte de los sujetos de estudio y como estos contribuyeron para el correcto desempeño de la investigación. Gracias al desarrollo de los instrumentos y el método en que los datos se analizaron, se pudo establecer una serie de competencias interculturales que presentaron tanto una relación como algunas diferencias entre las percepciones de los estudiantes y los docentes. Estas competencias se pudieron codificar de manera tal que se pudo brindar una respuesta viable hacia el propósito del presente estudio. | |
dc.description.abstract | The objective of this project consisted in to establish the perceptions both from students and from teachers regarding the intercultural competences than can be developed through a intercultural experience. Within these perceptions it was considered point of views since the past, based on the experiences from teaches; and point of views towards the future, based on the expectations that students had. In this way, it is identified how these competences can be implied within the work and personal aspects from the participants. Regarding the type of study that was implemented, it is developed with a qualitative methodology, which is based in a constructivist paradigm. The data analysis evinces the collected data from the subjects of study and how these contributed for the correct achievement of the research. Thanks to the development of the instruments and the method in which data were analyzed, it could be established a series of intercultural competences that presented both a relationship and differences between the perceptions from students and teaches. These competences could be codified in such way that it could provide a viable response to the proposal of the current research. | |
dc.description.degreelevel | Pregrado | spa |
dc.description.degreename | Profesional en Lenguas Modernas | spa |
dc.description.tableofcontents | Table of Content Acknowledgments. Abstract Resumen Chapter 1: Problem Statement 1.1 Justification 1.2. Scope 1.3 Research Question and Objectives 1.3.1. Research question. 1.3.2. General objective. 1.3.3. Specific objectives. Chapter 2: Reference framework 2.1. Theoretical Framework 2.1.1. The relation between language and culture. 2.1.2. Competence definition. 2.1.3. Intercultural competences. 2.1.4. Multiculturality. 2.1.5. Interculturality. 2.1.6. Otherness / Alterity Chapter 3: Methodology 3.1. Type of the Study 3.1.1. Paradigm. 3.1.2. Qualitative Investigation. 3.1.3. Method research. 3.1.3 Instruments for data collection. 3.2.1. Participants 3.2.2 Researcher’s role. 3.2.3 Research phases. 3.2.3. Ethical considerations 3.3.2. Validity Chapter 4: Data analysis and results 4.1. Data analysis 4.1.1. Open categorization: induction. 4.1.2. Closed categorization: deduction. 4.2. Results’ discussions 4.2.1. Competences identified on teachers’ perceptions 4.2.2. Competences identified on students’ perceptions 4.2.3. Relations between competences form participants’ perceptions Chapter 5: Conclusion 5.1. Conclusions 5.2. Limitations of the present study 5.3. Suggestions for further research Bibliography | |
dc.format.extent | 169 p. | spa |
dc.format.mimetype | application/pdf | spa |
dc.identifier.uri | https://repositorio.ecci.edu.co/handle/001/985 | |
dc.language.iso | eng | spa |
dc.publisher.faculty | Facultad de Ciencias Jurídicas, Sociales y Humanas | spa |
dc.publisher.program | Lenguas Modernas | spa |
dc.relation.references | Bernabé, M. (2012). Pluriculturalidad, multiculturalidad e interculturalidad, conocimientos necesarios para la labor docente. Revista Educativa Hekademos, 5(2), 55-71. Retrieved from https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4059798.pdf | spa |
dc.relation.references | Bruhn, K. (2014). La comunicación y los medios: metodologías de investigación cualitativa y cuantitativa. México D.F.: Fondo de Cultura Económica. | spa |
dc.relation.references | Buendía, E. L., González, G. D., Pozo, L. T. and Sánchez, N. C. (2004, October). Identidad y competencias interculturales. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 10(2), 135-183. Retrieved from https://www.uv.es/relieve/v10n2/RELIEVEv10n2_1.htmByram, M. (2001). Developing intercultural competence in practice. Multilingual Matters LTD. Retrieved from | spa |
dc.relation.references | Carcedo, A. (1996). Cultura y patrones de comportamiento: su integración en la enseñanza de la lengua. Asele, Actas VII, 145-173. Retrieved from https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/asele/pdf/07/07_0163.pdf | spa |
dc.relation.references | Chamorro, G. M., Rey, P. L. and Rosado, M. N. (2009, December). Intercambio virtual: Impacto en el desarrollo de las competencias lingüísticas e interculturales. Zona próxima, 11(1), 122-133. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=fua&AN=48414688&lang=es&site=ehost-live | spa |
dc.relation.references | Ferréol, G. & Jucquois, G. (2003). Dictionnaire de l'altérité et des relations interculturelles. Paris: Armand Colin | spa |
dc.relation.references | Guadamillas, G. M. (2017, April). Los intercambios virtuales lingüísticos y culturales en educación superior: un estudio de caso. Revista de Innovación Educativa, 9(1). Retrieved from http://web.a.ebscohost.com/ehost/detail/detail?vid=1&sid=ed40e500-6272-4f9e-8c36- 06bcabe16550%40sessionmgr4006&bdata=Jmxhbmc9ZXMmc2l0ZT1laG9zdC1saXZl#AN=122789172&db=fua | spa |
dc.relation.references | Hamui-Sutton A. & Valera, M. (2012). Metodología de investigación en educación médica. La técnica de grupos focales. Investigación en Educación Médica, 2(1). Retrieved from http://www.redalyc.org/service/redalyc/downloadPdf/3497/349733230009/5 | spa |
dc.relation.references | Hernández, M. R. (2007). Sobre los sentidos de “multiculturalismo” e “interculturalismo”. Ra Ximhai, 3(2), 429-422. Retrieved from http://revistas.unam.mx/index.php/rxm/article/download/6931/6451 | spa |
dc.relation.references | Ibarra, F. (1988). Metodología de la investigación social. La Habana: Editorial Pueblo y Educación. | spa |
dc.relation.references | López, R. M. (2018, October). Encuentro e intercambio intercultural a través del mundo audiovisual. Cuadernos de Pedagogía, 493, 57-63. Retrieved from http://web.a.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=1&sid=cdbee56f-89be-421c-ad70-fe0c6cb61243%40sdc-v-sessmgr01 | spa |
dc.relation.references | Martínez, V. (2013). Paradigmas de investigación [Manual multimedia]. Retrieved from http://www.pics.uson.mx/wp-content/uploads/2013/10/7_Paradigmas_de_investigacion_2013.pdf | spa |
dc.relation.references | Maxwell, J. (2005). Qualitative research design: an interactive approach. Beverly Hills, CA: Sage Publications | spa |
dc.relation.references | Morales, D. A. (2017, April). Comunicación intercultural de los guías de idioma alemán en la agencia Viajes Cubanacán Habana. Retos turísticos, 16(1). Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=a9h&AN=123688371&lang=es&site=ehost-live Patton, M. (1990). Designing qualitative studies (pp. 169-186). Beverly Hills, CA: Sage. | spa |
dc.relation.references | Ramos, C. (2013). Los paradigmas de la investigación científica. Av.psicol, 23 (1)), 9-17. Retrieved from http://www.unife.edu.pe/publicaciones/revistas/psicologia/2015_1/Carlos_Ramos.pdf | spa |
dc.relation.references | Research Methods: What are research methods? (2019). Research Guides. University of New Castle. Retrieved from https://libguides.newcastle.edu.au/researchmethods | spa |
dc.relation.references | Roegiers, X. (2006). Pédagogie de l’intégration en bref [PDF]. Retrieved from http://htarraz.free.fr/sakwila/prof/pedagogieROGIERES.pdf | spa |
dc.relation.references | Starman, A. B. (2019). The case study as a type of qualitative research. Journal of Contemporary Educational Studies 1, 28-43. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/265682891_The_case_study_as_a_type_of_qualitative_research | spa |
dc.relation.references | OECD (2005). Pisa and the definition of key competencies [PDF]. Retrieved from https://www.oecd.org/pisa/35070367.pdf | spa |
dc.relation.references | Unesco, (2017). Competencias Interculturales: marco conceptual y operativo. Bogotá: Cátedra Unesco. Retrieved from https://www.dialogointercultural.co/pdf/Competencias_interculturales.pdf | spa |
dc.relation.references | Vinagre, L. M. (2004, June). El desarrollo de la competencia intercultural en los intercambios telecolaborativos. Revista de Educación a Distancia, 41(1). Retrieved from https://revistas.um.es/red/article/view/236391/180761 | spa |
dc.rights | Derechos Reservados - Universidad ECCI, 2019 | |
dc.rights.accessrights | info:eu-repo/semantics/openAccess | spa |
dc.rights.coar | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | spa |
dc.subject.proposal | Intercambio cultural | |
dc.subject.proposal | Cultural exchange | eng |
dc.subject.proposal | Intercultural communication | eng |
dc.subject.proposal | Comunicación intercultural | |
dc.subject.proposal | Educación bilingüe | |
dc.subject.proposal | Bilingual education | eng |
dc.title | Development of Intercultural Competences: Perceptions from the past and the future | |
dc.type | Trabajo de grado - Pregrado | spa |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | spa |
dc.type.coarversion | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | spa |
dc.type.content | Text | spa |
dc.type.driver | info:eu-repo/semantics/bachelorThesis | spa |
dc.type.redcol | https://purl.org/redcol/resource_type/TP | spa |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/updatedVersion | spa |
dspace.entity.type | Publication |
Archivos
Bloque original
1 - 3 de 3
Cargando...
- Nombre:
- Development of intercultural competences. Perceptions from the past and the future.pdf
- Tamaño:
- 3.43 MB
- Formato:
- Adobe Portable Document Format
- Descripción:
Cargando...

- Nombre:
- Formato cesión de derechos.pdf
- Tamaño:
- 92.05 KB
- Formato:
- Adobe Portable Document Format
- Descripción:
Cargando...

- Nombre:
- Acta de grado.pdf
- Tamaño:
- 323.75 KB
- Formato:
- Adobe Portable Document Format
- Descripción:
Bloque de licencias
1 - 1 de 1
Cargando...

- Nombre:
- license.txt
- Tamaño:
- 14.45 KB
- Formato:
- Item-specific license agreed upon to submission
- Descripción: