Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.advisorHernández Morales, Olga Camila
dc.contributor.authorSánchez Martínez, Ana Valentina
dc.contributor.authorRojas Suárez, Haner Alexandra
dc.contributor.authorPatarroyo Campos, Angie Carolina
dc.date.accessioned2021-07-02T21:02:26Z
dc.date.available2021-07-02T21:02:26Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://repositorio.ecci.edu.co/handle/001/1210
dc.description.abstractAbstract This monograph analyzes the objective of training and professional profile of the Modern Languages career of the ECCI University through a descriptive qualitative research, which is developed using two instruments (Regnier's Abacus and the interview) applied to last semester students, who, based on their experience, show the influence of interdisciplinarity on the occupational profile. In addition, the implementation of strategies is carried out with the interest of providing an improvement plan to the aforementioned career. Résumé Cette monographie analyse l'objectif de formation et le profil professionnel de la carrière des Langues Modernes à l'université ECCI à travers une recherche qualitative descriptive, qui est développée à l'aide de deux instruments (Abaque de Régnier et l'interview) appliqués à aux étudiants du dernier semestre, qui sur la base de leur expérience permettent l'influence de l'interdisciplinarité sur le profil professionnel est évident. De plus, en œuvre des stratégies est effectué avec l'intérêt de fournir un plan d'amélioration de la carrière susmentionné.
dc.description.tableofcontentsContent Abstract 2 Introduction 5 Chapter 1. Statement of the Problem 7 Main objective 9 Justification 10 Chapter 2. Background Context 11 Curriculum Management 11 Interdisciplinarity 14 Languages in Business 16 Chapter 3 Theoretical Background 18 Interdisciplinarity 18 Professional Profile 19 Occupational Profile 20 Training objective 21 Curricular design 22 Chapter 4 Methodology 24 Data Collection Instruments 25 Regnier Abacus 25 Interview 27 Sampling 29 Chapter 5 Analysis of Data 32 Professional Pensum Matrix in Modern Languages ECCI University 32 Regnier's Abacus Analysis 33 Analysis of the interview 37 Analysis of data in relation with key concepts 39 Conclusions 41 References 44 Annexes 47 Informed Consent for the Regnier’s abacus development 47 Regnier's abacus method protocol first focal group 48 Protocol for the interview’s development 49 Informed Consent Interview 49 Pensum matrix 50 Interview transcript 50 Tables Table 1 Chromatic scale for Regnier’s Abacus 26 Table 2 Sample selection criteria 29 Table 3 Professional pensum matrix 32 Figures Figure 1 Improvement plan 43
dc.format.extent58 p.spa
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.language.isoengspa
dc.rightsDerechos Reservados - Universidad ECCI
dc.titleAnalysis of the training objective corresponding to the Modern Languages academic program at ECCI University based on students of last semester perception
dc.typeTrabajo de grado - Pregradospa
dc.relation.referencesAbreu, J. (2012).Hipótesis, Método & Diseño de Investigación. International Journal of Good Conscience. http://www.spentamexico.org/v7-n2/7(2)187-197.pdfspa
dc.relation.referencesArcos, E., Méndez, R., Bejarano, M. (2016).La definición de perfiles profesionales universitarios: el caso del licenciado en Educación Inicial. file:///C:/Users/USER/Downloads/Dialnet- LaDefinicionDePerfilesProfesionalesUniversitarios-5784965%20(1).pdfspa
dc.relation.referencesArroyo Valenciano, J. A. (2009). GESTIÓN DIRECTIVA DEL CURRÍCULUM. Revista Electrónica "Actualidades Investigativas En Educación", (vol. 9, núm. 2,), 1–17. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44713058021spa
dc.relation.referencesBallesteros, J. (2008). LA FORMACIÓN COMO PROCESO DE TRANSFERENCIA AL PUESTO DE TRABAJO DE LOS CONOCIMIENTOS APRENDIDOS: Un modelo explicativo aplicado al sector de la restauración (tesis de doctorado). Universidad de las palmas de gran canaria, Gran canaria, España. https://accedacris.ulpgc.es/bitstream/10553/2056/1/3229.pdfspa
dc.relation.referencesBoada Martínez, Z. and Bonachea Montero, O., 2013. Los Objetivos Formativos Y La Metodología Para Su Formulación En La E.T.P. [online] Revistavarela.uclv.edu.cu. Available at: http://revistavarela.uclv.edu.cu/articulos/rv1307.pdfspa
dc.relation.referencesConcepción, M., & Rodríguez, F. (2016). Gestión curricular universitaria en la adaptación al enfoque de competencias. Biblioteca Digital Repositorio académico, (vol. 32, núm. 11), 315-. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31048902020spa
dc.relation.referencesEvaluación de carreras universitarias. (2001). Revista De Ciencias Sociales (Cr), (vol. IV, núm. 94). Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=15309406spa
dc.relation.referencesDíaz, L. Torruco, U. Martines, M. E.A. (2013). La entrevista, recurso flexible y dinámico. Elsevier. (2-6), recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/iem/v2n7/v2n7a9.pdfspa
dc.relation.referencesGalvez, J & Melano. (2015). ANÁLISIS DE ESCENARIOS DE FUTURO SOBRE LA PERMANENCIA DEL GRUPO EMPRESARIAL S&A SERVIASESORÍAS HACIA EL AÑO 2020, recuperado https://bibliotecadigital.univalle.edu.co/bitstream/handle/10893/10023/CB- 0542472.pdf;jsessionid=254A98339977860DB2729CB2EC22985A?sequence=1spa
dc.relation.referencesGonzález, K., Mórtigo, A., & Berdugo, N. (2014). La configuración de perfiles profesionales en la educación superior y sus implicaciones en el currículo. Revista Científica General José María Córdova, (vol. 12, núm. 14), 165–182. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=476247222010spa
dc.relation.referencesGrigonienè, G., Peleckiene, A., Ramanauskas, I. (2019).Aspects of interdisciplinarity in the studies of languages for specific purposes at a higher education institution. Journal of International Scientific Publications, Vol 13, p 1-7. https://www.scientific-publications.net/get/1000038/1570484477626446.pdfspa
dc.relation.referencesGómez, J. A., Villasís-Keever, M. A., & Novales, M. G. (2016). El protocolo de investigación III: la población de estudio. Revista Alergia México, 63, 201-206. https://www.redalyc.org/pdf/4867/486755023011.pdfspa
dc.relation.referencesGuido, E., & Guzmán, A. (2012). CRITERIOS PARA INTERNACIONALIZAR EL CURRÍCULUM UNIVERSITARIO. Revista Electrónica "Actualidades Investigativas En Educación", (vol. 12, núm. 1,), 1-. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44723363002spa
dc.relation.referencesHawes, G., Corvalán, O. (2005). Construcción de un perfil profesional. Proyecto mecesup de la Universidad de Talca, biblioteca Marco virtual, 13-38 http://biblioteca.marco.edu.mx/files/Educacion%20Basada%20en%20Competenc ias/4-Curriculo/Construccion%20de%20un%20Perfil%20Profesional.pdfspa
dc.relation.referencesInstituto tecnológico de Sonora. (SF). Métodos para determinar la alternativa de negocio. Ábaco de Regnier. http://biblioteca.itson.mx/oa/ciencias_administrativa/oa10/metodos_alternativa_n egocio/m10.htmspa
dc.relation.referencesLiu, Y. (2016). Towards the curriculums articulation during the process of higher education globalization. Journal of International Scientific Publications, ISSN 1314-7277, Volume 14, 1-8. https://www.scientific-publications.net/get/1000021/1474555929750295.pdfspa
dc.relation.referencesMartelo, R., Villabona, N., & Jiménez, I. (2017).Guía Metodológica para Definir el Perfil Profesional de Programas Académicos Mediante la Herramienta Ábaco de Regnier. La biblioteca electrónica científica en línea SciELO, vol.10, issue 1, p 15 http://xp7ee9yq3a.search.serialssolutions.com/?ctx_ver=Z39.882004&ctx_enc=in fo%3Aofi%2Fenc%3AUTF8&rfr_id=info%3Asid%2Fsummon.serialssolutions.com &rft_val_fmt=info%3Aofi%2Ffmt%3Akev%3Amtx%3Ajournal&rft.genre=article&rft .atitle=Gu%C3%ADa+Metodol%C3%B3gica+para+Definir+el+Perfil+Profesional +de+Programas+Acad%C3%A9micos+Mediante+la+Herramienta+%C3%81baco +de+R%C3%A9gnier&rft.jtitle=Formaci%C3%B3n+universitaria&rft.au=Martelo% 2C+Ra%C3%BAl+J&rft.au=Villabona%2C+Natividad&rft.au=Jim%C3%A9nezPitr e%2C+Iris&rft.date=2017&rft.issn=07185006&rft.eissn=07185006&rft.volume=10 &rft.issue=1&rft.spage=15&rft.epage=24&rft_id=info:doi/10.4067%2FS07185006 2017000100003&rft.externalDBID=n%2Fa&rft.externalDocID=10_4067_S0718_5 0062017000100003&paramdict=es-ESspa
dc.relation.referencesMouliaá, M (2020). Orientamartamouliaa.com. España: ANÁLISIS DEL PERFIL OCUPACIONAL. https://www.orientamartamouliaa.es/proceso-de- seleccion/analisis-perfil-ocupacional/spa
dc.relation.referencesMultidisciplinariedad, interdisciplinariedad y transdisciplinariedad en la formación para la investigación en ingeniería. (2017). Revista Lasallista De Investigación, (vol. 14, núm. 1), pp. 179-. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=69551301017spa
dc.relation.referencesQuecedo, R & Castaño. (2002). Introducción a la metodología de investigación cualitativa. Revista de psicodidáctica. ISSN: 1136-1034, recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/175/17501402.pdfspa
dc.relation.referencesRochel, J. (2013). El ábaco de Regnier. Prospectiva, recuperado de http://jrprospectiva.blogspot.com/2013/10/el-abaco-de-regnier.htmlspa
dc.relation.referencesSierra, R. (2010).El proceso de formación del profesional en la educación superior basado en competencias: el desafío de su calidad, en busca de una mayor integralidad de los egresados. Civilizar ciencias sociales y humanas, p. 117-134. https://www.redalyc.org/pdf/1002/100220339010.pdfspa
dc.relation.referencesUniversidad ECCI. (2015). Lenguas modernas. Recuperado de https://www.ecci.edu.co/es/Bogota/lenguas-modernas-274spa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.subject.proposalInterdisciplinarityeng
dc.subject.proposalInterdisciplinariedad
dc.subject.proposalTraining objectiveeng
dc.subject.proposalObjetivo de formación
dc.subject.proposalProfessional profileeng
dc.subject.proposalPerfil ocupacional
dc.subject.proposalImprovement planeng
dc.subject.proposalPlan de mejoramiento
dc.subject.proposalCurriculumeng
dc.subject.proposalPlan de estudios
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fspa
dc.type.contentTextspa
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisspa
dc.type.redcolhttps://purl.org/redcol/resource_type/TPspa
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/updatedVersionspa
dc.description.degreelevelPregradospa
dc.description.degreenameProfesional en Lenguas Modernasspa
dc.publisher.facultyFacultad de Ciencias Jurídicas, Sociales y Humanasspa
dc.publisher.programLenguas Modernasspa
dc.type.coarversionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85spa
dc.rights.coarhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2spa


Ficheros en el ítem

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem